Съвети за справяне с безполезните мисли

Съвети за справяне с безполезните мисли
02.11.2020

Когато човек живее с болест като множествената склероза, със сигурност на моменти е много трудно да се запази положително отношение към живота. Това е особено валидно за ситуациите, в които болестта ограничава ежедневието и прави бъдещето да изглежда несигурно. Тогава човек изпитва гняв, тревога, настроението е потиснато. Отрицателните емоции обикновено са свързани с конкретни автоматични, безполезни мисли и поведение. Промяната на тези мисли и поведения с по-полезни влияе положително върху чувствата, а понякога се отразява и на физическото състояние.

Нека разгледаме един пример за това как ситуацията е довела до потиснато настроение поради автоматични безполезни мисли.

Как да идентифицираме и записваме безполезни мисли?

  1. Когато изпиташ силна негативна емоция, трябва да се опиташ да идентифицираш точно каква мисъл се върти в главата ти.
  2. Запиши тази мисъл в специален „Дневник на моите безполезни мисли“:
    • Най-напред опиши ситуацията – какво се е случвало, какво е мислено или правено преди промяната в настроението.
    • После опиши чувството, което се е появило и се опитай да му дадеш оценка на интензивността например по скала от 0 до 100.
    • Накрая опиши какви мисли са се появили във връзка със ситуацията.

В началото ще бъде доста трудно да се открият безполезните мисли. Помни, че няма правилен и грешен начин на мислене. Всеки човек има негативни мисли, но някои от тях не са толкова логични, колкото ни се струват на пръв поглед. Да се научиш да разпознаваш автоматичните мисли е първата и основна крачка към справянето с нелогичните мисловни модели.

Пример на „Дневник за безполезни мисли“

Как да се справяме с безполезните мисли?

След като вече сме установили, някои от безполезните мисли, можеш да ги оцениш и да потърсиш по-полезна алтернатива.

Първата важна стъпка е да намериш доказателства за това, което ти се върти в главата:

Можеш да си поставиш въпроси, например:

Така отделяйки време, за да анализираш появилата се негативна мисъл и да търсиш доказателства за нея, вероятно ще откриеш, че има факти за, но и факти против. Това упражнение обаче ще ти помогне да започнеш да пречупваш навика автоматично да се фокусираш върху лошото. Освен това търсенето на доказателства съвсем не означава да мислиш позитивно, то просто отваря вратичка към поглеждане на ситуацията под различен, по-балансиран ъгъл. А това със сигурност е по-полезно!

Втората важна стъпка е да потърсиш алтернатива на първоначалната мисъл:

Не забравяй, че мислите не са нито истинни, нито лъжливи. Всичко е въпрос на претегляне на доказателствата за и против. Безполезните мисли са като лош навик и се променят много трудно. В началото ще ти бъде трудно да намерите алтернатива, която да е с повече доказателства за теб, но усилието си заслужава! Един от най-работещите варианти е да си представиш, че даваш съвет на близък човек, който е изпаднал в трудна ситуация, защото хората сме по-добри в даването на съвети на другите. Целта е както са станали автоматични безполезните мисли, така и тяхното оспорване да стане автоматично.

Ето един пример за оспорване на безполезна мисъл:

След като почувстваш, че добре разбираш това упражнение, можеш да се върнеш към твоя „Дневник за безполезни мисли“ и да се опиташ да запишеш алтернативната по-полезна мисъл.

Източник:

Съветите са подбрани по материали от програма за подкрепа на пациентите с множествена склероза на МС общество, Великобритания.

Автори:  проф. Рона Мос-Морис, Лора Денисън и проф. Труди Челдър

Сподели:

Абонирай се за последните новини и статии, последвай ни:
Facebook, YouTube, или Viber

Подобни статии

Сексуална дисфункция и множествена склероза
Сексуална дисфункция и множествена склероза
Сексуалното здраве е част от цялостното здраве и трябва да бъде част от всяка медицинска дейност.
09.01.2023
Множествена склероза и бременност
Множествена склероза и бременност
Отговори на важните въпроси, които вълнуват пациентите с МС, в периода преди забременяване, по време на бременността и следродилния период.
20.12.2022
Вероятна връзка между храненето и депресията при множествена склероза
Вероятна връзка между храненето и депресията при множествена склероза
Храненето предимно с киселинни храни е свързано с влошаване на оценката за депресия при МС.
11.12.2022
Асистирана репродукция при пациенти с множествена склероза
Асистирана репродукция при пациенти с множествена склероза
SmartMS гостува в медицински комплекс Д-р Щерев София. Наш събеседник по темата Асистирана репродукция и МС е проф. д-р Таня Тимева.
01.12.2022
НОВА видео рубрика за живот с МС
Виж повече
Премиум партньори
Партньори
С подкрепата на
H2Hive | Health to Hive
ПМА - всички права запазени. Общи условия и политика за поверителност.